Les anàlisis d’ADN han revelat la identitat de dues víctimes més entre les restes recuperades l’any passat a Manacor
Les anàlisis d’ADN de les restes humanes exhumades al cementeri de Son Coletes han revelat la identitat de dues víctimes més entre les restes recuperades durant les tasques d’excavació i exhumació dutes a terme per l’empresa ATICS els mesos de juliol i agost de 2020, dins el segon Pla de Fosses del Govern de les Illes Balears.
Es tracta de Pere Llull Fullana, batle republicà d’Algaida, desaparegut des del 17 d’agost de 1936 a Manacor. Les seves restes s’han localitzat a la fossa número 2 del cementeri de Son Coletes. La comparativa d’ADN entre familiars i les restes localitzades ha donat una alta coincidència de relació per línia materna. A aquest resultat, s’hi afegeix l’estudi antropològic, que és el que ha determinat que la persona identificada és Pere Llull Fullana, atès que les restes corresponen a un individu masculí d’entre 25 i 30 anys. Pere Llull tenia 28 anys quan va morir, mentre que el seu germà Antoni, també assassinat, en tenia 40.
La segona víctima identificada és Miquel Palmer Durán, Simonet, jove manacorí, dibuixant satíric del setmanari Nosotros, que va morir als 18 anys, després de ser detingut al peu d’un turó la nit del desembarcament de les tropes de Bayo al llevant de Mallorca. Les seves restes s’han localitzat en un dels dos agrupaments d’ossos fragmentats, que es varen exhumar l’estiu de 2020 a Son Coletes, i que varen ser els primers indicadors de la presència de restes de víctimes al cementeri. En el cas de la identificació de Miquel Palmer, també han resultat cabdals els resultats de l’ADN mitocondrial, que es transmet per línia materna, així com l’estudi antropològic de les restes que confirmen la pertinença a un individu jove.
Pere Llull Fullana, Tiró
Fill de Pere Llull Mudoy i de Margalida Fullana Pizà, va néixer a Algaida el 20 de maig de 1908. Casat amb Francisca Miralles, no tingueren fills. Tenien botiga i negoci de productes agrícoles. Fou batle per Esquerra Republicana, designat en la Comissió Gestora de 25 de juny de 1936. Era íntim amic de Llorenç Antich, Móra, i de Pere Capellà, Batle (Mingo Revulgo). Aquest, quan se n’anà, l’avisà que anaven per ell i li va insistir que fugissin junts, però Pere li contestà que mai no havia fet res mal fet i no tenia per què fugir ni amagar-se. Així ho recull Rafel Antich Servera, en el llibre Memòria als republicans víctimes de la repressió feixista a Algaida durant la Guerra Civil de 1936.

Aquesta és la placa que recorda la figura del batle d’Algaida, Pere Llull, instal·lada en el Consistori de la localitat.
El detingueren el 16 d’agost de 1936 i el conduïren a la Casa de la Vila, des d’on a la nit el portaren a Son Coletes, juntament amb vuit algaidins més. Dos d’ells eren el seu pare i el seu germà Antoni, segons consta en el Diccionari vermell de Llorenç Capellà.
El 17 de setembre de 2018, el Consell de Mallorca va retre homenatge a la memòria del batle republicà Pere Llull Fullana, Tiró, nascut el 1908, detingut el 16 d’agost de 1936 i assassinat el 17 d’agost de 1936 a Manacor, amb el projecte Pedres de la Memòria, Stolpersteine, de l’artista alemany Gunter Demnig. Es tracta d’una pedra platejada, que el recorda com a víctima del franquisme, instal·lada just davant l’Ajuntament d’Algaida.
Miquel Palmer Durán, Simonet
Miquel Palmer, de malnom Simonet, pertanyia a les Joventuts Republicanes i, de tant en tant, treballava de fuster. Va ser tamborer dels cossiers de Manacor i era conegut com a caricaturista al setmanari Nosotros, on firmava com a Verax. Com a dibuixant satíric, va criticar el privilegi dels rics, la supèrbia dels poderosos i la relació tan estreta que tenien les dretes amb l’Església, amb vinyetes crítiques i sarcàstiques.
Segons la informació recollida en el Diccionari vermell, era un al·lot que gaudia de moltes simpaties. Va regalar a la Societat d’Esquerra Republicana un quadre amb la caricatura d’Azaña, que encara és recordat pels vells militants. El mataren un dia d’agost del trenta-sis a Son Coletes. Havia arribat amb un grup d’amics fins a un turonet, freturosos de veure els rojos a la llunyania —coincidint amb el desembarcament de les tropes de Bayo. Els detingueren quan tornaven cap al poble.