Segons les estimacions del Govern, l’impacte total seria de 9.273 milions d’euros i la pèrdua de 147.732 llocs de feina
La crisi sanitària del COVID-19 tendrà un impacte en l’economia balear d’un 31,6% del PIB, segons les previsions del Govern. Així ho han explicat aquest dilluns en roda de premsa telemàtica el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, i el director general de Model Econòmic i Ocupació, Llorenç Pou.
A partir d’un estudi fet per la Direcció General, es projecten diversos escenaris que tenen en compte l’impacte del període de confinament i l’impacte posterior, ambdós en funció de quan es recuperarà la mobilitat de les persones tant a nivell estatal com internacional i de la recuperació de sectors clau per a l’economia de les Illes, com el turístic.
L’estudi inclou moments de recuperació més propers i d’altres més llunyans: mantenir l’aturada de l’activitat fins al 25 d’abril, per exemple, tendrà un impacte sobre el PIB de les Balears del 3,8% i sobre l’ocupació de les Illes d’un 3,6%. Pel que fa a l’impacte posterior a l’aixecament de l’estat d’alarma, el conseller ha explicat que es valora la reducció del consum, la reducció de la inversió i la caiguda de la demanda turística.

L’escenari en què treballa la Conselleria inclou una caiguda del PIB de l’1,9% per la baixada en el consum, una reducció de la inversió del 50% (amb un impacte sobre l’ocupació del 7,1%) i un descens del 19,6% del PIB com a efecte de la caiguda en la demanda turística (que es reflectiria en una reducció del 16,3% en l’ocupació). Així, l’impacte total seria, si es compleixen les projeccions del Govern, de 9.273 milions d’euros, un 31,6% del PIB, i 147.732 llocs de feina, una caiguda de l’ocupació del 29,2%.
Presentats més de 18.000 Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació
El conseller també ha donat durant la roda de premsa les darreres dades actualitzades pel que fa a la presentació d’Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació. La Direcció General de Treball n’ha registrat ja 18.000, el que equival, aproximadament a 158.000 treballadors i treballadores. Així, les dades s’acosten ja a les previsions inicials de la Conselleria.
Del total d’ERTO rebuts, se n’han resolt ja uns 4.200, el que suposa un 23% del total. Negueruela ha recordat que aquesta feina ha estat possible gràcies a la tasca de 150 persones funcionàries que “treballen diàriament en el procés de tramitació d’ERTO per reduir el temps de resposta tant com sigui possible”.